Een goede naleving van het afsprakenstelsel is essentieel voor het vertrouwen in het stelsel. Zowel deelnemers, Stichting MedMij, als indirect de wettelijke toezichthouders hebben een rol bij de instandhouding van het netwerk en de borging van het naleven van het afsprakenstelsel. In eerste instantie gebeurt de naleving zo veel mogelijk vanuit een zelfregulerend systeem en in goed onderling overleg tussen partijen in het afsprakenstelsel (zie Samenwerkings- en escalatiebeleid). In tweede instantie kan het noodzakelijk zijn te zorgen voor een correcte naleving via een interventie.
De afspraken uit het MedMij Afsprakenstelsel kennen een privaatrechtelijk karakter. Het bestuur van Stichting MedMij is daarom zelf verantwoordelijk voor de controle op de naleving van deze afspraken. Deelnemers hebben zich via de ondertekende deelnemersovereenkomst verplicht tot het naleven van de stelselafspraken voor hun specifieke rol. Bij toetreding tonen deelnemers aan dat zij aan de afspraken voldoen. Ook tijdens deelname moeten Deelnemers aan de afspraken blijven voldoen. Daartoe hebben de testresultaten van een Deelnemer, waarop zijn toetreding is gebaseerd, een geldigheidsduur van maximaal 365 dagen.
Signalen over het niet naleven van de afspraken door deelnemers komen via meerdere routes bij de beheerorganisatie binnen, waaronder bij:
Handhaven van de afspraken verloopt langs privaatrechtelijke lijnen. Bij signalering van niet-naleving worden daarom de volgende stappen doorlopen:
Tijdens elk van deze stappen kan Stichting MedMij constateren dat er ofwel geen sprake (meer) is van niet-naleving, ofwel dat er voldoende zicht is op naleving. Als er geen sprake (meer) is van niet-naleving, dan wordt de procedure beëindigd. Bij voldoende zicht op naleving, wordt nog vinger aan de pols gehouden.
De uitvoering van het Nalevingsbeleid is een zaak van Stichting MedMij. Als op basis van de beoordeling in stap 3 opschorting of uitsluiting van toepassing is, worden deze als volgt inzichtelijk gemaakt:
Duur opschorting | Wijze van communicatie | |
1 | Circa 1 dag |
|
2 | Tot circa één week | Als bij 1, plus:
|
3 | Vanaf circa één week | Als bij 2, plus:
|
4 | Definitief (Formele beëindiging deelnemerschap) | Als bij 2, plus:
|
Stichting MedMij gaat vertrouwelijk om met dossiers aangaande lopende en afgesloten nalevingszaken. Besluiten over opschorting en uitsluiting van deelname zijn daarentegen openbaar.
De ingebrekestelling is een schriftelijke aanmaning waarin de deelnemer door Stichting MedMij wordt opgedragen een voor hem geldende verplichting uit het MedMij Afsprakenstelsel, binnen een bepaalde termijn, na te komen. De ingebrekestelling is de laatste mogelijkheid die de deelnemer krijgt om de niet-naleving op te heffen. Als de gestelde termijn wordt overschreden is de deelnemer in verzuim en kan de overeenkomst door Stichting MedMij worden ontbonden.
In de wet staat niet wat onder een redelijke termijn wordt verstaan, alleen dát er een redelijke termijn moet zijn. Of een bepaalde termijn redelijk is, bepaalt de rechter uiteindelijk, gelet op de concrete omstandigheden van het geval. Voor Stichting MedMij betekent dit dat zij per geval voor de desbetreffende deelnemer, gelet op de verplichting die hij niet nakomt, moet bepalen wat een haalbare termijn is om de desbetreffende verplichting alsnog na te komen. De criteria die Stichting MedMij hanteert in haar afweging bij het bepalen van een redelijke termijn zijn: